|   مقدمه   |   طرز گرفتن ساز |  الفبای موسیقی    |   پرده شناسی در بالای دسته   |    پرده شناسی در وسط دسته   |     پرده شناسی در پائین دسته   |    طرز بستن پرده ساز   |    تئوری موسیقی  |   تاریخچه موسیقی  ایران   


 


 

دستور مقدماتی تار و سه تار

کتاب اول:

 

الفبای موسیقی

موسيقي از دو بخش تئوري يا نظري و عملي تشكيل شده است. دانستن آنچه مي نوازيم يا مي شنويم همان اندازه مهم است كه در هنگام صحبت كردن بايد مفهوم كلمات يا جملات را بدانيم. يك نوازنده خوب اگر نتواند مطالبي كه مورد استفاده قرار مي دهد را تجزيه و تحليل كند، به يك مجري بدون علم و دانش تبديل مي شود و با كسي كه از لحاظ تئوري موسيقي آگاهي دارد و نوازندگي را خوب مي داند، قابل مقايسه نيست. شعر گفتن بدون دانستن دستور زبان ممكن است ولي در جايي محدود مي گردد. نواختن و آهنگسازي نيز چنين است. پس چه بهتر كه به موازات نواختن ساز، از تئوري موسيقي نيز آگاهي داشته باشيم. در اين جا به نكاتي اشاره مي كنيم كه در موسيقي ايراني مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

علائم زبان موسیقی
الفباي موسيقي از هفت حرف تشكيل شده كه به آنها نت مي گويند. دو، ر، مي ، فا ، سل ، لا ، سي. از توالي اين هفت نت، يك هنگام يا گام بوجود مي آيد. مثل: دو، ر، مي ، فا ، سل ، لا ، سي ، دو. از يك نت تا نت بعدي فاصله اي وجود دارد كه در قسمت فواصل به آنها مي پردازيم. هر فاصله اي را به فواصلي كوچكتر تقسيم كرده اند و آنها را با علامت هايي نشان مي دهند . به شکل 1 مراجعه کنید.

 

زمان و ریتم در موسیقی
فاصله زمانی بین اصوات و زمانبندی جملات موسیقی را با علائم قرار دادی که در شکل 1 مشاهده میکنید مشخص کرده اند.

 

علامات تغییر دهنده، مضراب ها و انگشت گذاری
این علائم را که در صفحه مقابل مشاهده میکنید در دروس بعدی به کرات استفاده خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  |   مقدمه   |   طرز گرفتن ساز |  الفبای موسیقی    |   پرده شناسی در بالای دسته   |    پرده شناسی در وسط دسته   |     پرده شناسی در پائین دسته   |    طرز بستن پرده ساز   |    تئوری موسیقی  |   تاریخچه موسیقی  ایران